ADAB SISWA DALAM PENDIDIKAN SPIRITUAL MENURUT SYEKH ‘ABDUL QĀDIR AL JĪLĀNĪ (1077-1166) DAN AL HABĪB ‘ABDULLAH ‘ALAWĪ AL HADDĀD (1634-1720)
Abstract View: 57, pdf Download: 81DOI:
https://doi.org/10.36840/ulya.v6i2.455Keywords:
Abstract
This study analyzes the thoughts of Sheikh 'Abdul Qadïr al jailïnandHabib Abdullah bin Alawi Al-Haddad on the Discipline of Spiritual Education students. The purpose of this study is to determine the concept of Disciples in Spiritual Education according to Sheikh 'Abdul Qadïr al jailïn and Habib Abdullah 'Alawi Al-Haddad. To find out the Characteristics of Students in Education according to Sheikh 'Abdul Qadïr al jailïn and Habib Abdullah 'Alawi Al-Haddad in educational institutions today. This type of research uses literature. The results of the study show that the Discipline of Disciples in Spiritual Education according to Sheikh 'Abdul Qadïr al jailïn and Habib Abdullah 'Alawi Al-Haddad is a description of Disciples' Ethics in Spiritual Education to focus on fixed values in the corridors of the Qur'an and Sunnah, Purification of the soul before starting the Journey to Allah. The research method used is library research. The main source is the book Al Gunyah Li Talibi Tariq Al Haqq, Risalah Adab SulŪk Al myrrhïd and the supporting source is the translation of the Treatise of Adab Sulūk Al myrrhïd and books related to the material. The technical data analysis uses the content analysis method.
Downloads
References
Assegaf, Abd. Rachman, Aliran Pemikiran Pendidikan Islam Hadharah Keilmuan Tokoh Klasik Sampai Modern, (Jakarta: Rajawali Pers, 2013)
Abd. Salam, Model Pendidikan Agama Islam Dengan Pendekatan Tasawuf. Malang: UMM Press, 2015.
Ghoni.,Abdul “Pemikiran Pendidikan Naquib al-Attas Dalam Pendidikan Islam Kontemporer,” Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi, 3.1 March (2017)
Mustaqim, Abdul, Akhlak Tasawuf. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara, 2013.
Abuddin Nata, Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2012.
Nata, Abudin, Akhlak Tasawuf dan Karakter Mulia. Jakarta: Rajawali Pers, 2013.
Huseni, Adian, Pendidikan Karakter: Penting tapi Tidak Cukup (Jakarta: Insists, 2010)
Ahmad Bangun Nasution dan Rayani Hanum Siregar, Akhlak Tasawuf: Pengenalan, pemahaman dan pengaplikasiannya. Jakarta: Rajawali Pers, 2015.
Syukri, Ahmad, Dialog Islam & Barat: Aktualisasi Pemikiran Etika Sutan Takdir Alisjah bana (Jakarta: Gaung Persada Press, 2007)
Al-Attas, Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Kerangka Pikir Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam (Bandung: Mizan,1987)
Al-Tirmidhi, Jamius Shahih al-Tirmidzi (Beirut: Dar Turats, t.th.),
Arifuddin, Arif, Pengantar Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta: Kultura, 2008)
Bungin, Burhan, Analisis Data Penelitian Kualitatif (Pemahaman Filosofis Dan Metodologis KeArah Penguasaan Model), (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2015)
Makbuloh, Deden, Pendidikan Islam dan Sistem penjaminan Mutu,(Jakarta: Raja Grafinfdo, 2016)
Departemen Agama RI, al-Qur’an dan Terjemah Bahasa Indonesia.,
H.M Arifin, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: AMZAH, 2011.
H.M Arifin, Ilmu Pendidikan Islam: Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, Jakarta: Bumi Aksara, 2009.
Hamzah Tualeka dan Abd. Syakur, dkk, Akhlak Tasawuf, (Surabaya: IAIN Sunan Ampel Press, 2011)
Ibnu Mandzur, Lisan al-‘Arabiy bab adab (Istanbul: al-Maktaba al-Islamiyah, 1380 H/1960 M)
Kemas, Badaruddin, Filsafat Pendidikan, Analisis Pemikiran Syed M.N. Al-Attas (Jogjakarta: Pustaka Pelajar, 2009)
M. Hasyim Syamhudi, Akhlak Tasawuf dalam Konstruksi Piramida Ilmu Islam,(Malang: Madani Media, 2015)
Huda, Miftahul, “Peran Pendidikan Islam Terhadap Perubahan Sosial” Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10.1 Feberuari (2015)
Moh. Sutoyo, Tasawuf dan Tarekat Jalan Menuju Allah, (Surabaya: Alpha, 2005)
Muhammad Yunus, Kamus Besar Bahasa Arab Indonesia,(Jakarta: Haida Karya Agung, 1990)
Abdurrahman, Taufik dan Hakim, Lukmanul, “Dampak Penggunaan Teknologi Internet Terhadap Di Jakarta Utara”, Jisamar,
Subagyo, P. Joko, Metode Penelitian Teori dan Praktek, ( Jakarta: Rineka Cipta, 2011)
Minarti, Sri, Ilmu Pendidikan Islam Fakta Teoritis-Filosofis & Aplikatif- (Jakarta: Amzah, 2016)
Danim, Sudarwan, Perkembangan Peserta Didik, (Bandung: Alfabeta, 2014)
Hadi, Sutrisno, Metodologi Research, Jilid 1, (Yogyakarta: Andi Offset, 2001)
Anwar, Syaiful dan Salim, Agus, “Pendidikan Islam Dalam Membangun Karakter Bangsa Di Era Milenial,” Al-Tadzkiyyah,
Anwar, Syaiful, “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Bangsa,”Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7.November (2016)
Machsum, Toha Pendidikan Adab, Kunci Sukses Pendidikan (El Banat, Jornal Pemikiran dan Pendidikan IslamVolume 6, Nomor 2, 2016)
Zahruddin AR dan Hasanuddin Sinaga, Pengantar Study Akhlak (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2004),
Daradjat, Zakiyah, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 2014.
Syaikh Muhammad bin Yahya At-Tadafi, Mahkota Para Aulia, (Jakarta: 2003, Prenada)
Abdul Razzaq Al-Kailani, Syaikh Abdul Qadir Jailani, (Bandung: Mizania,2009)
Al jailani, Zaman Kisah Hidup sultan Para Wali, (Jakarta: pustaka)
Al Qahthani Said bin Musfir, Buku putih Syaikh Abdul Qodir Al Jailani, (Jakarta: Darul Falah 2003)
Samsul Ma‟arif, Berguru Pada Sultan Auliya Syeikh Abdul Qadir Jailani, (Bantul-Yogyakarta: Araska,2016)
Shalahuddin Hamid Kisah-Kisah Islami, (Jakarta: Intimedia Cipta Nusantara, 2009)
Syaikh „Abd al-Qâdir al-Jîlâniy, Al-Gun-yah li Thâlib Tharîq al-Haqq, (Beirut : Al-Maktabah al-Sya‟biyyah. tth.)
Husin Nabil as-Saqqaf, Langkah Praktis Mendekat Kepada Allah(Tangerang: Penerbit Putra Bumi,2011)
Syekh Abdul Qadir Al-Jailani, “Al- Fatḥu Al- Rabbāniy wa al Faidh ar-Rahman” Majelis
Al-Habīb Abdullah bin Alawi al-Haddād, Perjalanan Menuju Allah, terj. Yunus Muhdhor, (Surabaya: Cahaya Ilmu Publishing, 2011)
Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad, Etika Kaum Sufi, Terj. Achmad Sunarto, (Surabaya: Mutiara Ilmu, 2012)
Habib ‘Abdullah ‘Alawi al-Hāddād, Risālah Adāb Sulūk al-Murīd
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.