PELATIHAN PENYUSUNAN RPP BERBASIS SAINTIFIK PADA KELOMPOK KERJA GURU MI KABUPATEN SLEMAN

Abstract View: 122, PDF Download: 162

Authors

  • Izzatin Kamala Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i2.1250

Keywords:

Learning Implementation Plan, Scientific Approach, Teacher Working Group

Abstract

In the 2013 curriculum, a scientific approach is necessary for carrying out the learning process in all existing subjects. The scientific approach aims to facilitate students' learning like scientists—skills from the Syntax of this scientific approach help students construct knowledge. So teachers must understand how to implement a scientific approach to the learning process. This service activity is based on an analysis of teacher needs in designing scientific-based lesson plans. This service aims to optimize teacher competence in preparing learning implementation plans based on a scientific approach in the Sleman Regency Madrasah Ibtidaiyah Teacher Working Group. This community service activity starts with needs analysis, seminars on learning materials and scientific approaches, training, FGDs, and evaluations. The dedication results show that the teacher is enthusiastic about participating in the activity, and the teacher understands how to prepare a lesson plan based on a scientific approach oriented to student skills. The evaluation results show that the teacher wants a continuation of other training programs to increase the competency capacity of teachers.

References

Damanik, E. (2018). Dampak Seminar dan Workshop Accurate Terhadap Minat Belajar Software Akuntansi. Jurnal Tekinkom (Teknik Informasi Dan Komputer), 1(1), 41–46. https://doi.org/https://doi.org/10.37600/tekinkom.v1i1.50

Hamidah, S., Zubaidah, E., & Syamsi, K. (2014). Implementasi Kurikulum SD 2013 Bagi Guru-Guru SD Di Kabupaten Bantul. Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Negeri Yogyakarta.

Indriyanti, I., Mulyasari, E., & Sudarya, Y. (2017). Penerapan pendekatan saintifik untuk meningkatkan keterampilan bertanya siswa kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 13–25. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpgsd.v2i2.13256

Permendikbud Nomor 22 tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah, (2016).

Kinasi, A. M. (2017). Problematika Guru Dalam Penyusunan Perangkat Pembelajaran Di SD Muhammadiyah 14 Surakarta. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Maulina, P. H., Puspita, L., & Usman, N. (2018). 5M (Mengamati, menanya, mencoba, menalar dan mengkomunikasikan) tema cita-citaku kelas IV SD Negeri 157 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 5(2). https://doi.org/https://doi.org/10.36706/jisd.v5i2.8268

Mawardi, M. (2019). Optimalisasi Kompetensi Guru Dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 20(1), 69–82. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/jid.v20i1.3859

Ndiung, S., & Menggo, S. (2021). Pelatihan Penyusunan Rpp Model 1 Lembar Versi Menteri Nadiem Bagi Guru Sekolah Dasar. Adimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 15–22. https://doi.org/10.24269/adi.v5i1.2674

Oviana, W. (2018). Pengembangan rencana pelaksanaan pembelajaran berbasis pendekatan saintifik oleh guru SD dan MI di Kota Sabang. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 7(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v7i1.3316

Siraj, Marwan, Abubakar Dabet, Taufiq, Alchalil, Fajriana, & Sayni Nasrah. (2022). Penguatan Kapasitas Profesionalisme Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Mafaza : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 113–119. https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i1.459

Suraji, I., & Nurkhamidi, A. (2013). Kemampuan Guru MI yang Bersertifikat Pendidik dalam Menyusun Rencana Pembelajaran (Kasus Kota Pekalongan). Jurnal Penelitian, 10(1).

Suttrisno, Eko Arief Cahyono, Y. P. I. (2022). Pemberdayaan Guru Honorer Melalui Launching Sobat Pintar Akademia (SOPIA) dan Aplikasi Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Ekonomi di Masa Pandemi Covid-19. Mafaza: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 136–146.

Tim Pusdiklat. (2016). Pendidikan dan Pelatihan Teknis Kegiatan Belajar Mengajar Bagi Pamong Belajar Modul 02. Pengembangan Silabus dan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Pusdiklat).

Downloads

Published

2022-12-12

How to Cite

Izzatin Kamala. (2022). PELATIHAN PENYUSUNAN RPP BERBASIS SAINTIFIK PADA KELOMPOK KERJA GURU MI KABUPATEN SLEMAN . Mafaza : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 211–221. https://doi.org/10.32665/mafaza.v2i2.1250
Abstract View: 122, PDF Download: 162